LOGO-FINAL-01

hjemmeside

I dag er der mange muligheder for at få lavet en billig hjemmeside. Der findes masser af muligheder på nettet. Her er det muligt at downloade en billig hjemmeside skitse, hvor man blot selv skal tilføre indholdet. Desværre er der mange som bliver fristet af at købe en billig hjemmeside. Når vi skriver desværre, så er det fordi, at vi tit oplever kunder, som selv har prøvet at gå hele vejen med at lave en billig hjemmeside. Til sidst opdager disse kunder at temaet måske ikke er 100 % færdigbygget, og derved står man med en hjemmeside som ikke fungerer optimalt. Mange af disse tilbud er skitser som heller ikke er mobiloptimerede. Det kan altså ikke betale sig at bruge en billig hjemmeside skitse. Prisen på en ny hjemmeside er i sig selv efterhånden næsten lige så billig, idet man ikke længere behøves at kode hjemmesiden fra bunden.

Fra trykt medie til online hjemmeside

For bare 10 år siden ville flere firmaer være foruden en hjemmeside, og hellere bruge deres markedsføringsbudget på trykte medier. Den tid er ovre, og i dag er internettet uden sammenligning den platform, hvor der er flest brugere dagligt.

En hjemmeside er firmaets ansigt udadtil, og vigtigheden i at have en velfungerende hjemmeside, bliver ofte undervurderet. Men udviklingen indenfor hjemmesider går stærkt. Alene indenfor de seneste 3 år er trafikken rykket fra at være størst på en PC, til Androidtelefoner- og IPhone.

hjemmeside

Mobil optimeret hjemmeside

Ovenstående har den betydning, at man med fordel kan tænke over, hvordan ens site tager sig ud på mobiltelefoner, og ikke kun på en stor skærm. Faktisk siger Googles analyse, at 55 % af alle søgninger ikke kommer fra en PC, og 60 % forlader en hjemmeside, som ikke er mobil optimeret. Det vil sige, at over 25 % af de besøgende, som en hjemmeside har, vil forlade en ikke-mobiloptimeret hjemmeside.

Der er mange løsninger og udbydere til hjemmesider. I dag kan man også finde gratis skabeloner på nettet, men hvis man ikke har den grafiske del på plads, vil det tydeligt fremgå at hjemmesiden er lavet af en IKKE kyndig person.

Nedenstående er en guide over de punkter man skal tage stilling til, når en hjemmeside laves.

Visuelle elementer i webdesign

Webdesign bruger mange af de samme centrale visuelle elementer som alle former for design, såsom:

Layout: Dette er den måde grafikken, annoncer og tekst er arrangeret. I web-verdenen er et centralt mål at hjælpe den enkelte med at finde de oplysninger, de søger på et øjeblik. Dette omfatter at opretholde balancen, konsistens og integritet af designet, som skal være overskueligt, æstetisk flot, og let at navigere rundt i.

Farve: Valget af farver afhænger af formålet og kundekredsen. Siden kan være alt fra sort/hvid til multifarvet. Den skal kunne formidle en personlighed eller en organisation ved hjælp af websikre farver.

Grafik: Under grafik kan nævnes: logoer, billeder, clipart eller ikoner, som alle forbedrer webdesignet. For den bedst mulige brugervenlighed skal disse placeres hensigtsmæssigt. Arbejde med farven og indholdet af websiden har stor betydning, men det må ikke overdrives, da det overbelaster og langsomliggører siden, når den indlæses.

Fonts: Brugen af forskellige skrifttyper kan forbedre en hjemmesides design. De fleste webbrowsere kan kun læse et udvalgt antal skrifttyper, der er kendt som “websikre skrifter”

Indhold: Indhold og design kan arbejde sammen om at forbedre budskabet igennem grafik og tekst. Skrevne tekster skal altid være relevante og brugbare for ikke at forvirre læseren, og give dem, hvad de ønsker. På denne måde sikrer man, at brugeren bliver på hjemmesiden. Indholdet bør være optimeret til søgemaskiner, og være af en passende længde, samt have indarbejdet relevante søgeord.

Oprettelse af brugervenligt webdesign

Ud over de grundlæggende elementer i webdesign der gør en hjemmeside smukt og visuelt overbevisende, skal en hjemmeside også altid overveje slutbrugeren. Brugervenligheden kan opnås ved at være opmærksom på følgende faktorer:

Navigation: Webstedet arkitektur, menuer, og andre navigationssystemer redskaber i web-design skal oprettes med overvejelser om, hvordan brugerne gennemser og søger. Målet er at hjælpe brugeren til at bevæge sig rundt på hjemmesiden med lethed. Det skal være nemt at finde de oplysninger, de har brug for.

Multimedie: Relevant video og audio i forskellige designs kan hjælpe brugerne til at forstå de oplysninger de søger. Forståelse af budskabet på en nem og hurtig måde. Dette medfører at de besøgende bruger mere tid på hjemmesiden.

Kompatibilitet: Design websiden, til at udføre lige så godt på forskellige browsere og operativsystemer, til at øge visninger.

Teknologi: Forbedringer i teknologi giver designerne frihed til at tilføje bevægelse og innovation, der giver mulighed for et web-design, der er altid friskt, dynamisk og professionelt.

Interaktiv: Øge aktive brugeres deltagelse og engagement, ved at tilføje kommentar kasser og meningsmålinger i designet. Konverter brugere fra besøgende til kunder med email-formularer og nyhedsbrev sign-ups.

BRUG FOR MERE HJÆLP?


Ønsker du mere information kan du altid få fat på os via 72 200 333 eller ved at skrive til info@softwaredanmark.dk.

    Få et uforpligtende Tilbud indenfor 48 timer


    SOFTWAREDANMARK TILBYDER OGSÅ

    Tekstforfatning

    Vores dygtige tekstforfattere kan udarbejde alle former for salgstekster, fra hjemmesidetekster til blogindlæg og brochurer.

    Vores dygtige tekstforfattere kan udarbejde alle former for salgstekster, fra hjemmesidetekster til blogindlæg og brochurer.

    Læs mere

    Oversættelse

    Vi klarer også oversættelser fra dansk til engelsk og omvendt. Er du interesseret i andre sprog, så kontakt os for nærmere aftale.

    Vi klarer også oversættelser fra dansk til engelsk og omvendt. Er du interesseret i andre sprog, så kontakt os for nærmere aftale.

    Læs mere

    Online marketing strategi

    Hos SoftwareDanmark er vi stolte af at være et 360 graders marketing bureau, der arbejder med alle grene af virksomheders online marketing strategi.

    Hos SoftwareDanmark er vi stolte af at være et 360 graders marketing bureau, der arbejder med alle grene af virksomheders online marketing strategi.

    Læs mere

    Retargeting

    Hvad kan retargeting gøre for jer? Retargeting tillader jer at få det rette budskab ud, til den rette person, på det rette tidspunkt.

    Hvad kan retargeting gøre for jer? Retargeting tillader jer at få det rette budskab ud, til den rette person, på det rette tidspunkt.

    Læs mere