softwaredanmark

SEO optimering (også kaldet søgemaskineoptimering) er en organisk strategi, der er afgørende for at fastholde og udvikle udbyttet af ens hjemmeside og antallet af besøgende.

Mange tror fejlagtigt, at så længe hjemmesiden kan findes på Google, så er der lavet SEO optimering. Dette er en stor fejl. At SEO optimere en hjemmeside er et arbejde der bygger på tusindvis af faktorer bestemt af Google. Der kommer løbende nye algoritmer (bestemmelser) fra Google, og derfor er SEO optimering også et kontinuerligt arbejde, som skal vedligeholdes, for at det virker optimalt.

Hos SoftwareDanmark kan vi udvikle en skræddersyet kampagne der øger din synlighed i søgemaskinerne, og hele tiden udarbejdes og tilpasses i henhold til gældende Google algoritmer.

online-marketing-strategi

SEO OPTIMERING TIL DANSKERNE

SEO resultater består af organiske ord, der vises under/over Adwords annoncerne på Google og andre søgemaskiner.

95 % af danskerne benytter Google som deres primære søgemaskine. 90 % af disse brugere klikker på et link på den første side af Googles resultater. Uanset hvor kendt jeres brand er, er synligheden i Googles organiske resultater altså ekstremt vigtig, for mængden af nye brugere (potentielle kunder) der besøger jeres hjemmeside.

Hos SoftwareDanmark ved vi at gode organiske placeringer i søgemaskinerne ikke er noget man kommer let og sovende til. Derfor arbejder vi også hårdt på at få jeres hjemmeside op i den bedste placering, så den derved får flere besøgende, og flere henvendelser fra potentielle kunder. Vores arbejde beror på mange års erfaring, og vi forbedrer konstant vores kompetencer og know-how, så vi er på forkant med ændringer i algoritmerne, samt populære tiltag inden for SEO optimering.

HVORDAN VI SØGEMASKINEOPTIMERER

Arbejdet med SEO optimering er en kontinuerlig aktivitet, der kræver arbejde med mange forskellige faktorer og elementer, både on page og off page. At skabe god SEO optimering er et arbejde der aldrig slutter, men hele tiden skal justeres og opdateres til gældende algoritmer og sammenlignes med konkurrenternes indsats på samme marked.

Vores team af SEO eksperter tager altid udgangspunkt i en grundig analyse af jeres virksomhed og branche, for at belyse hvordan vi kan skabe de bedste resultater for jer.

seo-optimeringVi taler sammen
Vi taler om jeres behov og finder sammen den optimale løsning for jer.
seo-optimeringJeres platforme optimeres
Vi optimerer alle interne kanaler, som for eksempel jeres hjemmeside.
seo-optimeringVi skaffer jer god linkjuice
Vi skaber gode backlinks og relationer til jeres hjemmeside.
seo-optimeringI stryger til tops
Resultaterne viser sig og jeres hjemmeside stryger til tops.

AL SEO OPTIMERING TÆLLER

Som vi allerede har været lidt inde på, arbejder Google i dag med flere tusinder af faktorer, også kaldet algoritmer, når søgemaskinerne skal vurdere hvilke hjemmesider der er mest relevante for en bestemt søgning. Nogle faktorer tæller naturligvis mere end andre, men alle faktorer spiller ind i den samlede vægt, også kaldet ”score”. Jo bedre score jeres hjemmeside får, jo bedre placering.

Når man skal søgemaskineoptimere en hjemmeside, det vil sige lave SEO optimering, er det altså målet at arbejde med så mange af Googles algoritmer som muligt, og forbedre dem kontinuerligt til et så godt resultat, som det er muligt. Ingen kan optimere alle faktorer 100 %, men selv et spring fra for eksempel 50 % til 57 % kan gøre en stor forskel.

Search Engine Land har udarbejdet et periodisk system for de vigtigste faktorer i SEO arbejde. Ved første øjekast kan det virke lidt forvirrende (hvor mange af os har ikke sukket over den rigtige periodiske tabel?), men det er faktisk et rigtig godt billede på hvad SEO optimering indeholder.

seo-periodiske-tabel

I tabellens venstre side listes alle on-site faktorer (de ting der kan ændres på selve hjemmesiden). Til højre listes alle off-site faktorer (alle udefrakommende faktorer, som for eksempel links). Jo flere elementer der arbejdes med, og som optimeres, jo bedre. Hos SoftwareDanmark er vi stolte af at kunne sige, at vi arbejder med den samlede tabel og altid anser den som en helhed, hvor intet kan springes over.

SEO OPTIMERING BESTÅR AF 7 ELEMENTER

For at forenkle vores arbejde og koge det ned til de grundlæggende principper, siger vi at vi i SoftwareDanmark arbejder med 7 forskellige områder af SEO optimering:

KEYWORDANALYSE

Grundlaget for SEO optimering – og for al markedsføring generelt – er keywords. På dansk; søgeord. Keywords er de ord eller fraser som kunder og potentielle kunder bruger i søgemaskinerne, for at finde produkter/services jeres virksomhed tilbyder. Det de leder efter, er det du skal arbejde med at gøre synligt. Ofte vil mange relevante keywords kunne findes ved at bruge sin sunde fornuft, men også salgsafdelingen i en virksomhed kan have en indgående viden og fornemmelse for, hvad potentielle kunder bruger af ord for at beskrive produktet/servicen virksomheden tilbyder.

Vores SEO arbejde starter altid med en keywordanalyse, således at vi kan identificere de søgeord, jeres målgruppe bruger, når de søger efter produkter/tjenester I udbyder. Analysen tager typisk udgangspunkt i søgeord som I vurderer er interessante for jeres marked, men da denne analyse er det helt afgørende spadestik i forhold til den videre optimeringsproces, vejleder vi jer naturligvis i at vælge de bedste og mest optimale søgeord. Dette gør vi ud fra blandt andet søgningsfrekvens og relevans, hvilket blandt andet kan belyses igennem Google Keyword Planner, som er et gratis værktøj Google stiller til rådighed. Oprindeligt blev det programmeret til at hjælpe Adwords annoncører, men det kan også bruges til organisk optimering, og til at finde keywords inden for de tre typer af søgninger, der foretages af forbrugeren.

DE 3 TYPER AF SØGNINGER

I grundlæggende træk kan man sige at der findes tre typer af søgninger.

Først er der dem der indeholder jeres brandnavn, for eksempel SoftwareDanmark. Disse kaldes navigations-søgninger og foretages typisk af folk der allerede kender brandet, eller har hørt om det. Det er naturligvis vigtigt at dine rankings på disse søgninger er gode, men det er også søgninger, som er nemme at opnå god ranking på, da en virksomhed helt naturligt bør have en høj autoritet på sit brand-navn.

Så er der informations-søgninger. Disse søgninger er udtryk for at ønske om viden eller svar, og foretages typisk i research-fasen. Det vil sige før kunden er klar til at købe. Resultater af disse søgninger skal derfor heller ikke være designet til at sælge, men i stedet være lavet til at informere. I skal som virksomhed besvare kundens spørgsmål og fjerne al tvivl om emnet, så de langsomt opbygger tillid til jer som virksomhed, og måske ender med at købe, når de er klar til det.

Til sidst er der transaktions-søgninger. Det er søgninger hvor forbrugeren er klar til at købe. Typisk vil disse søgninger indeholde ord som ”pris” eller ”tilbud” og derfor bør kunden lande på en transaktions-side, hvor produktet/servicen præsenteres og let kan føjes til en indkøbskurv/købsproces.

Der vil være størst værdi i at arbejde med de to sidstnævnte typer søgninger, idet disse fanger potentielle kunder der ikke allerede kender brandet. At fange denne kundegruppe når den er motiveret for at handle, kan være utrolig effektivt og skabe stærke leads og salg. SoftwareDanmark anbefaler derfor også at I som virksomhed ender ud med keywords der findes i minimum 2 ud af 3 typer søgninger der foretages online.

TEKNISK SEO

Google arbejder ud fra 47 forskellige kriterier on-page i forhold til ranking af hjemmesider. Disse kriterier dækker alle elementer af jeres hjemmeside, lige fra meta beskrivelse, navngivning af billeder, til kodning af hjemmesiden med mere. Det handler altså ikke kun på om hvad der er jeres hjemmeside, men også hvordan den er opbygget. Denne del af SEO arbejdet kaldes også for teknisk SEO optimering.

Teknisk SEO er den overordnede betegnelse for de parametre der rent teknisk bygger hjemmesiden op. Hvis der er problemer i denne del af hjemmesiden, vil Google og andre søgemaskiner, have svært ved at crawle og indeksere det. Det vil betyde at Google ikke omfatter den som værdifuld, og det kan blive nærmest umuligt at være synlig i de organiske søgeresulter, uanset hvad man ellers laver af SEO optimering.

SoftwareDanmark kører en analyse ved opstart, og udbedrer så tæt på 100 % perfekt resultat, som det er muligt. Derefter vil vi ugentligt køre en update, der sikrer at resultaterne forbliver der, selv hvis noget ændres fra Googles side.

Der kan være mange tekniske faktorer, der spiller ind og gør at en hjemmeside ikke indekseres ordentligt. Der kan eksempelvis være problemer med:

  • Blokering af vigtige sider
  • Brugen af scripts, Java, Flash eller andre elementer
  • En forkert opsat menu navigation
  • Mangel på blokering af kritiske sider
  • Manglende navigationselementer
  • Manglende sidetitler
  • Problemer med linkstrukturen
  • Sider der returnerer forkerte svarkoder

Som sagt er teknisk SEO optimering et begreb der indeholder rigtig mange faktorer, og det er derfor også umuligt for os at dække alle faktorer her på siden, men udover de allerede nævnte emneområder, kan det i høj grad også være for eksempel hastigheden på hjemmesiden. Ingen kan lide langsomme hjemmesider, heller ikke Google. Og derfor belønner algoritmerne også hjemmesider der tager kort tid at loade. På samme måde belønnes mobiloptimerede hjemmesider også i Google udmærket ved at langt de fleste mennesker i dag surfer på deres telefon. Er en hjemmeside optimeret til at blive vist på en lille skærm, belønnes det derfor. Og tro os, der er utrolig mange virksomheder der stadig ikke har optimeret deres platforme til at være mobiloptimerede og brugervenlige i et moderne samfund.

INDHOLDSOPTIMERING AF HJEMMESIDE

Værdifuldt content er et af de nyeste, men absolut vigtigste søgeord i SEO. Content marketing er nøgleordet til godt marketing for forbrugeren, men også for søgemaskineoptimeringen. Søgemaskinerne indekserer nyt og unikt indhold, hvilket betyder, at der er en masse SEO-værdi i løbende at optimere jeres hjemmeside med nyt, unikt indhold.

BEMÆRKEDE DU ORDET ”UNIKT”?

Bed du mærke I at vi brugte ordet ”unikt” i overstående tekst? Det er nemlig alfa og omega i SEO optimering at alle tekster udarbejdes som unikke. Duplicate Content (Forkortet til DC) er når man bruger den samme tekst flere steder. Tidligere var det en metode der blev brugt ofte, når der skulle laves indhold til hjemmesider og blogs, indtil Google indførte en algoritme der straffer Duplicate Content. Derfor kan det i dag have negative konsekvenser for hele jeres hjemmeside – Også de gode sider på den – Hvis Google begynder at filtrere dele af indholdet og markere det som Duplicate Content.

Det kan være svært at undgå Duplicate Content helt og aldeles, der findes nemlig tekniske faktorer, som Google i en sort/hvid verden betegner som Duplicant Content uden at den er det. Her kan der for eksempel være tale om forskellige, unikke URL’er der peger mod det samme indhold. Der kan dog gøres en del for at undgå Duplicate Content fælden. En af de letteste at arbejde sig ud er, er hvis der drives en webshop, hvor man blot har indtastet leverandørens varebeskrivelse. Se det i øjnene, hvis I har gjort det, har de hundrede andre webshops med samme produkt nok også gjort det. Brug i stedet leverandørens tekst til at skabe en unik og personlig tekst, som både skiller sig ud fra mængden og bemærkes, men måske også endda indeholder bedre SEO optimering.

Perfekt værdifuldt content og copywriting vil ikke kun bidrage til at øge jeres placeringer i Google, men også til at konvertere jeres besøgende til betalende kunder. Hos SoftwareDanmark sidder vores tekstforfattere dagligt og producerer professionelt, unikt indhold, der leverer et klart og optimeret markedsføringsbudskab til både søgemaskiner og brugere.

HUSK NU SØGEORDENE

Udover at producere unikt indhold til hjemmesiden, skal der også produceres indhold der tager højde for de udvalgte keywords der arbejdes med. Som udgangspunkt kan man regne med at Google kun ranker godt på ét søgeord af gangen, og det er derfor anbefalelsesværdigt at udarbejde en side på hjemmesiden, for hvert eneste valgt søgeord.

Når siden er skrevet, skal keywordet også inkluderes på en naturlig måde i alle sidens øvrige elementer, herunder url’en, titlen, meta-description … Og også meget gerne i fremhævede elementer som fed tekst, punktopstillinger, undertitler, billedetekster med mere. Det er dog vigtigt at man først og fremmest arbejder naturligt med ordet. Google er smart nok til at gennemskue hvornår man udnytter sit keyword, og det er derfor altid bedre at skrive en naturlig tekst der appellerer til de besøgende, end krampagtigt at klemme keywords ind overalt.

LINK BUILDING

Når vi møder folk vi kender og anbefaler dem et produkt via mund-til-mund, giver vi vores anbefaling videre. Link building er i virkeligheden lidt af det samme for link verden.

Google og andre søgemaskiner har en algoritme som vurderer popularitet, målt ud fra anbefalinger – Det vil sige links. Jo flere links der findes til en side, jo bedre mener søgemaskinerne at hjemmesiden er.

Når der tales om links, så gælder det både almindelige links fra almindelige hjemmesider og links fra de sociale medier. Det er dog ikke lige meget hvor disse links kommer fra. Links fra sider der vurderes som relevante er de bedste links man kan få. En side kan for eksempel vurderes som relevant, hvis den tidligere har omtalt samme emne. En hjemmeside om hårprodukter vil altså vurderes som en mere relevant anbefaler/linker til en hjemmeside om hårtørrere, end hvis det var en murermester der linkede til siden om hårtørrere.

Samtidig er Google også blevet bedre til at forstå hvornår noget virker naturligt eller muggent. Det vil sige, hvis du får alt for mange links fra en bestemt side, eller en ny hjemmeside får unaturligt mange eksterne links meget hurtigt, vil Google kategorisere arbejdet som unaturligt. Konsekvensen heraf kan blive at man på sigt mister ellers gode oparbejdede rankings. Dette kaldes også en linkstraf.

Arbejdet med link building er altså en kompliceret proces, som kræver disciplin og viden. Hos SoftwareDanmark arbejder vi med en bred vifte af metoder og teknikker til at tiltrække værdifulde links, samt de rigtige forbindelser til at forbedre vores kunders placeringer på diverse søgemaskiner.

DEN SOCIALE SYNLIGHEDS-OPTIMERING

Google og andre søgemaskiner analyserer også hvad der foregår på de sociale medier, og algoritmerne arbejder i store træk på samme måde som ved linkbuilding. Jo flere omtaler man får på de sociale medier, jo mere værdi vurderes linkene at have. Det er dog ikke kun antallet af links der gælder, men også resten af det engagement der kommer af de sociale medier. Hvor mange har liket omtalen, set den, delt den …

Netop den sociale synligheds-optimering har længe været diskuteret for hvor vidt den har en effekt eller ej. Google selv, siger at arbejdet har en begrænset effekt, men ud fra praktiske erfaringer, ved vi dog at en høj social synlighed har en søgemaskine-værdi. Men selv hvis den ikke havde, ville vi stadig anbefale at arbejde med den sociale synlighed af en virksomhed, da denne værdi i sig selv, gør det hele arbejdet værd.

USER ENGAGEMENT-OPTIMERING

User engagement data og -optimering er en relativt ny spiller på markedet for SEO, men det vurderes at engagement parametrene vil få en stigende og muligvis endda dominerende betydning i de kommende år.

User engagement handler om at engagere sine kunder og besøgende på hjemmesiden. Det kan tælle alt fra hvor langt tid der bruges på hjemmesiden, til hvor mange varer der lægges i indkøbskurven, hvor højt totalbeløbet bliver, hvor mange links der klikkes på … Kort sagt, alt hvad en besøgende foretager sig på hjemmesiden.

Google indsamler user engagement data fra forskellige kilder, men de fire største er søgemaskinens egne maskiner:

  • Google Chrome browseren
  • Google Toolbar
  • Google AdSense
  • Google Analytics

Til gengæld bruger Google ikke data fra Adwords, da Google selskabet er klippefaste omkring deres politik med at disse data ikke skal kunne misbruges.

User engagement-optimering er uden tvivl den sværeste af ranking parametrene at arbejde med. Det er væsentligt sværere at manipulere User Engagement Data, og der er flere ukendte faktorer i Googles analyser af disse data, end der er på andre SEO områder.

Selvom der stadig er stor ugennemskuelighed over hvilke faktorer Google ranker som vigtige når det gælder user engagement, så tegner der sig dog et billede af at bestemte faktorer tæller mere end andre, allerede i dag. Disse vil med al sandsynlighed kun stige i fremtiden:

  • Brand søgninger
  • Download af software, bøger og andet
  • Gennemsnitlig antal sidevisninger pr. brugersession
  • Gennemsnitlig ordreværdi og antal varer købt
  • Gennemsnitlig tid brugt på hjemmesiden
  • Konverteringsprocenter (salg, downloads m.m.)
  • Nye kontra gentagne brugere
  • Udfyldning af kontaktformularer

Til at analysere User Engagement Data bruges primært Google Analytics, som er et gratis værktøj, der kan filtrere og indhente data via en implementeringskode på hjemmesiden.

EFFEKTMÅLING

Hos SoftwareDanmark arbejder vi hårdt på at få jeres hjemmeside op til den første side af diverse søgemaskiner. Vores SEO arbejde er baseret på mange års arbejde og erfaring, og vi fortsætter hele tiden med at forbedre vores teknikker og værktøjer, så vi er på forkant med enhver ændring der sker i søgemaskinerne.

Vi ved at det kan være svært at gennemskue præcis hvad vi laver, og hvilke resultater det har, både på kort- og lang sigt. Derfor giver vi hver måned en redegørelse for jeres hjemmesides SEO arbejde, inklusiv jeres hjemmesides nøgletal, så I nemt kan se forbedringerne fra vores indsats både on-page og off-page. Det mener vi, er mest naturligt. Hvordan skulle I ellers vide, hvad I betaler os for?

online-marketing-strategi

BRUG FOR MERE HJÆLP?

Vi håber at I med denne guide er blevet blot lidt klogere på hvad SEO optimering er, og hvordan arbejdet kan hjælpe jeres virksomhed med at opnå bedre resultater på bundlinjen.

Har I brug for hjælp, eller kan I ikke klare arbejdet selv, så står vi hos SoftwareDanmark altid klar til at hjælpe. Ring på 72 200 333 eller send os en mail på info@softwaredanmark.dk – Så tager vi en uforpligtende snak om jeres muligheder og udfordringer.


Få et uforpligtende opkald i dag

SOFTWAREDANMARK TILBYDER OGSÅ

Tekstforfatning

Vores dygtige tekstforfattere kan udarbejde alle former for salgstekster, fra hjemmesidetekster til blogindlæg og brochurer.

Vores dygtige tekstforfattere kan udarbejde alle former for salgstekster, fra hjemmesidetekster til blogindlæg og brochurer.

Læs mere

Oversættelse

Vi klarer også oversættelser fra dansk til engelsk og omvendt. Er du interesseret i andre sprog, så kontakt os for nærmere aftale.

Vi klarer også oversættelser fra dansk til engelsk og omvendt. Er du interesseret i andre sprog, så kontakt os for nærmere aftale.

Læs mere

Online marketing strategi

Hos SoftwareDanmark er vi stolte af at være et 360 graders marketing bureau, der arbejder med alle grene af virksomheders online marketing strategi.

Hos SoftwareDanmark er vi stolte af at være et 360 graders marketing bureau, der arbejder med alle grene af virksomheders online marketing strategi.

Læs mere

Retargeting

Hvad kan retargeting gøre for jer? Retargeting tillader jer at få det rette budskab ud, til den rette person, på det rette tidspunkt.

Hvad kan retargeting gøre for jer? Retargeting tillader jer at få det rette budskab ud, til den rette person, på det rette tidspunkt.

Læs mere
call